Da jeg kom på Entreprenørskolen var jeg veldig klar overfor både fagstab og medstudenter om at jeg visste godt hva jeg ville jobbe med. Likevel er første steg i mastergraden å finne ut av akkurat dette, og det kommer man ikke unna uansett hvor godt man vet akkurat hva man vil lage startup av fra før av. For meg ble det en fordel å skulle gjennom de berømte syretestene samtidig som jeg tok små skritt videre med egen startup. Gjennom fem intensive uker jobbet vi hver uke med en ny idé, som skulle testet så hardt vi kunne i fire dager for å se om den var levedyktig eller ei.

En syretest på Entreprenørskolen består en uke fra mandag til fredag hvor vi skal lære et nytt marked å kjenne gjennom en forretningsidé. Idéen er enten intern eller fra eksterne parter, og oppdraget vårt er å finne ut av hva som må til for at idéen skal bli til en bærekraftig bedrift, og om det i det hele tatt er mulig å lage bedrift av det.

Fra mandag til torsdag er arbeidet å kunne svare på nettopp dette om det kan bli bedrift og hva som i så fall skal til. Hvilken forretningsmodell er aktuell og hva koster det å produsere produktet? Dette finner vi ut av ved å ringe eksperter, konkurrenter, potensielle brukere og potensielle kunder. Vi snakker også med produsenter og andre som har laget lignende startups tidligere. På det meste har det blitt 130 samtaler på fire dager, og da er ikke alle vi ikke når inkludert. Mye kan selvfølgelig googles frem, men det går mye fortere å kontakte en som virkelig har peiling over telefon. På denne måten klarer vi å hente inn mest mulig informasjon på kortest mulig tid.

I løpet av disse fem ukene har vi lært taktikker på hvordan man når de riktige personene, hvordan vi kan hente mest mulig informasjon ut av dem, og å virkelig tørre å bare plukke opp telefonen. Vi har nok mistet en god del autoritetsrespekt og har ringt CEOer og eksperter uten å blunke, hvert fall etter hvert.

Vi har også blitt goe på å finne den mest kritiske informasjonen og lærdommene å finne ut av under en slik syretest. Først og fremst: Hvem er kunden? Hvem skal bruke produktet eller tjenesten, og hvem skal betale for det? Så er det å finne en god forretningsplan. Hvordan skal man nå kunden og brukeren på best mulig måte? Også er det selvfølgelig å finne ut av hvilket problem er det tjenesten/produktet løser og er problemet stort nok til at det er betalingsvillighet? Er løsningen den riktige eller kan man løse problemet på en annen måte? Sist, men ikke minst, er det noe økonomisk motivasjon til å gå videre med idéen? Om det ikke gir et gunstig resultat etter markedsføring, utvikling og produksjon er det heller ikke en god idé å jobbe videre med.